Media item

The Zuiderzee reclamation works

Zevende en laatste deel van 7-delige filmreeks over de uitvoering van de Zuiderzeewerken. Dit deel bevat een door de KLM in opdracht van de M.U.Z. gemaakte film van luchtopnamen der onderhande zijnde werken. Op dat tijdstip was de situatie zo, dat de korte verbindingsdijk tussen het vasteland van Noord-Holland en Wieringen geheel gereed was, van de Afsluitdijk de bouwputten en werkhavens bij Den Oever Breezand en Kornwerderzand ; en dat die reeds met Friesland door een gereedgekomen dijk verbonden was, en de ten dele gereedgekomen Wieringermeerdijk alsmede de bouwputten voor de gemalen, die later de gelijknamige polder moesten droogleggen.

Meer

00.00 Tekst: De drooglegging van de Zuiderzee,. Luchtopnamen (zie noot 1 in dossier) Boven het tekstbeeld het vignet van de K.L.M. - Koninklijke luchtvaartmaatschapij (Foto- en filmafdeling) op 1 november 1929 in opdracht van de Maatschappij tot Uitvoering van de Zuiderzeewerken (M.U.Z.) 'M.U.Z. is een combinatie van 4 Nederlandse aannemers van baggerwerken: M.J. van Hattum's Havenwerken, Beverwijk. Hollandsche Aannemingsmaatschappij Den Haag, A+Bos Pzn. Dordrecht, A.Volker Lzn. Sliedrecht 00.27 'Den Oever' gelegen op de Noordoost punt van Wieringen, vroeger een onaanzienlijk vissersdorp, nu het belangrijkste centrum van drooglegging 00.37 Beeld: Kaart van de noordelijke Zuiderzee. De latere afsluitdijk is met stippellijnen aangegeven en wordt Groote Afsluitdijk genoemd. De Wieringermeer is reeds ingetekend. ; de Zuiderzee heet reeds IJsselmeer. Pijlvormige aanwijsstok wijst reeds Den Oever aan 00.43 Luchtopname van Den Oever, gefilmd vanaf rondcircelend vliegtuig. Te herkennen zijn o.a. de kleine vissershaven in en hoek van de grote werkhaven en de bouwput voor het sluizencomplex, alsmede de grote Zuiderzeehaven 01.07 Tekst: Hier is het hoofdkantoor van de MUZ gevestigd, de Maatschappij, die, overeenkomstig de regeringsopdracht van 1926, de aanleg van de grote afsluitdijk tussen Wieringen en Friesland en van de 'Wieringermeerdijk' uitvoert. 01.20 Beeld: Op de kaart (zie rub. 602 t.c. 00.37) worden de latere Afsluitdijk en de Wieringermeerdijk, die loopt van Den Oever naar Medemblik, aangewezen 01.30 Reeds gebouwde rij eensgezinswoningen en het twee verdiepingen hoge kantoorgebouw van de MUZ bij de grote werkhaven 01.41 Tekst: Sinds 1925 is het eiland Wieringen met de kust van Noord-Holland verbonden door een grote dijk, die het 'Amsteldiep' afsluit. Over de dijk kan het vroegere eiland nu per auto bereikt worden 01.52 Beeld: Op de kaart wordt de verbindende afsluitdijk tussen Noord-Holland en Wieringen aangewezen 01.59 de korte dijk vanuit de lucht gefilmd 02.05 Tekst: De grote Afsluitdijk De afsluitende dijk tussen Noord-Holland en Friesland dient voornamelijk ter afsluiting van de Zuiderzee, die daardoor tot een binnenzee getransformeerd wordt ('IJsselmeer'). In dit binnenmeer zullen de meeste waardevolle gronden ontgonnen worden 02.20 Beeld: contourenkaart van de indeling van het IJsselmeer met de vier beoogde landwinningen, t.w. - met de klok mee - NOP, Flevopolder, Markerwaard en Wieringermeer 02.29 Tekst: in de afsluitende dijk zijn grote schutsluizen ontworpen bij Den Oever en Kornwerderzand ten behoeve van scheepvaart en uitwatering 02.39 Beeld: Op de kaart worden de geprojecteerde sluizencomplexen bij Den Oever en Kornwerderzand aangewezen 02.44 Tekst: Het sluizencomplex te Den Oever 02.49 Beeld: De smalle dijk in de Zuiderzee - later de brede Afsluitdijk; beschr. - vanaf het havenbekken van Den Oever 03.00 De bouwput oostelijk van de haven, omringd door hoge dijken 03.11 Tekst: De uitwateringssluizen 03.14 Beeld: De drie groepen doorlaatsluizen in de bouwput 03.26 Tekst: De schutsluis 03.29 Beeld: De lange sluiskolk in aanbouw in de bouwput 03.46 Tekst: De grote werkhaven in Den Oever 03.49 Beeld: De werkhaven met afgemeerde werkschepen en aanvoerschepen 04.00 Tekst: Oostelijk van Den Oever nadert een dijkgedeelte (1100 meter) zijn voltooiing 04.07 Beeld: Op de kaart wordt het dijkgedeelte aangewezen 04.13 Een smal stuk dijk geisoleerd in de Zuiderzee 04.24 Tekst: Al vliegend passert men vele baggerwerktuigen, die in de zee opereren. Een aantal van deze vloot 04.29 Beeld: Her en Der verspreide lichters en een baggermolen. Het vliegtuig vliegt op enige honderden meters hoogte over een zandzuiger en een baggermolen, beide met lichter langszij, een lege onderlosser, een zandzuiger met 2 lichters en nog een baggermolen 04.54 Tekst 'Breezand', een eilandhaven, met een 2 km lang dijkvak, gelegen halverwege Wieringen en Friesland, werd binnen 8 maanden voltooid 05.04 Beeld: Breezand wordt op de kaart aangewezen 05.10 Breezand vanuit de lucht gezien. Het eiland heeft de vorm van een scheepsanker, waarbij Noorder- en Zuiderhaven door havenhoofden omsloten worden; de dijk vormt de ankerstok 05.49 Tekst: 'Kornwerderzand'', het sluiseiland onder de kust van Friesland, aangelegd in 1927 en in 1928 met Friesland verbonden kan nu per auto bereikt worden 05.59 Beeld: Op de kaart wordt ornwerderzand aangewezen 06.03 Het eiland vlak voor de bocht in de dijk naar Friesland 06.11 Tekst: Kornwerderzand, gezien vanuit Friesland 06.15 Beeld: Het eiland met de verbindingsdijk, gezien vanaf het boven de Friese kustlijn vliegende toestel 06.30 Tekst: Het bouwen van sluizen in Kornwerderzand 06.33 Beeld: De bouwput met het sluizencomlex in aanbouw 07.05 Tekst: de haven 07.07 Beeld: de haven met binnenvaartschepen, gelegen aan de zuidkant van de bouwput 07.21 Tekst: De Wieringermeerdijk De Wieringermeerdijk loopt vanaf Medemblik in noordelijke richting via 'Oude Zeug' naar Den Oever. De dijk heeft een lengte van bijna 15 km en omvat een poldergebied van ca. 20.000 hectare (48.000 acres). De MUZ begon dit werk in 1927, waarna de oplevering in 1929 plaats vond 07.40 Op de kaart wordt de Wieringermeerdijk aangewezen 07.46 Tekst: Teneinde het water uit de polder te pompen, werd een electrisch gemaal bij Medemblik en een dieselgemaal bij Den Oever gebouwd.Deze moeten de polder in de toekomst drooghouden 08.00 Op de kaart worden beide gemaalputten aangewezen 08.04 Tekst: De Wieringermeerdijk en de bouwput bij Medemblik, gezien in Noordelijke richting 08.11 Beeld: De bouwput en de dijk gezien vanaf het vliegtuig, dat boven Medemblik een bocht maakt 08.29 Tekst: Hetzelfde punt in de dijk, gezien van Noord naar Zuid met Medemblik op de achtergrond 08.35 Beeld: De bouwput even buiten de waterkant van Medemblik 08.45 Tekst: Een van de MUZ-kantoren ten behoeve van de dijkaanleg werd gevestigd in Medemblik 08.51 Beeld: Medemblik, recht onder het vliegtuig, dat vervolgens de dijk langsvliegt, langs de bouwput en boven Medemblik een rechterbocht maakt 09.13 Tekst: De bouwput te Medemblik gezien vanaf geringe hoogte 09.17 Beeld: De bouwput te Medemblik, gezien vanaf geringe hoogte 09.29 Tekst: vliegend langs de Wieringermeerdijk... 09.33 Beeld: beelden van de kaarsrecht de Zuiderzee instekende dijk; buitendijks is het water gerimpeld door golfslag, binnendijks vlak 10.10 Tekst 'Oude Zeug', tijdens de dijkaanleg werkhaven van de MUZ 10.15 Beeld: op de kaart wordt het punt halverwege de dijk aangewezen 10.17 de smalle dijk en de verbreding bij Oude Zeug en het vierkant van de werkhaven 10.42 Tekst: De dijk bij Wieringen. De bouwput is duidelijk zichtbaar 10.46 Beeld: De bouwput in de het havenbekken omsluitende dijken het begin der Wieringermeerdijk 11.07 Tekst: Heden en Toekomst 11.11 Beeld: korte Zuiderzeedeining overgaand in beeld van korenmaaiende landbouwers 11.30 Door tractor getrokken maaimachine werpt de garven uit op onafzienbare akker 11.36 vlag van de MUZ 11.43 Tekst: Einde 11.45 Einde

Creator:
Haghefilm / Willy Mullens - Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder)
Publication date:
1 มกราคม 1930
Length:
59:59

Meer

Type:
video
Original format:
 
User:
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Tags: