Media item

Heemaf fabrieken te Hengelo (acte 3)

Derde akte van een film over de Hengelosche Heemaffabrieken waarin beelden van proefritten met elektrisch aangedreven spoorwegmaterieel en de aflevering van de eerste in Nederland gebouwde elektrische lokomotief; bestemd voor de Javaansche Staatsspoorwegen.

Meer

00.00 Fabrieksvignet Heemaf. 00.02 Vignet Haghefilm met tekst: Bezoek van de kopstukken van Nederlands' Handel, Bankwezen, Scheepvaart en Industrie ann Twente. 00.09 Beeld: Aankomst van een groep deelnemers aan het bezoek aan de Heemaffabrieken. 00.28 Vignet Haghefilm met tekst: Proefrit met een electrischen motorwagen door Heemaf geleverd aan de Nederlandsche Spoorwegen op de proefbaan van Heemaf te Hengelo. 00.38 Blik op de zijkant van elektrisch motorrijtuig type 1924 van de Nederlandsche Spoorwegen. (zie noot 1). Het motorrijtuig staat op de traverse tussen de fabriekssporen en die van de proefbaan. 00.44 De bezoekers krijgen op de traverse een uiteenzetting door de directie van Heemaf over de bouw van het spoorwegrijtuig. 00.49 Afbeelding van een reclameplaat voor Heemaf S.K.A. elektromotoren. 00.53 De bezoekers worden uitgenodigd in het motorrijtuig plaats te nemen voor het maken van een proefrit. 01.23 Blik op enige deelnemers, gezeten in de trein achter het geopende venster. 01.26 Het motorrijtuig vertrekt van de traverse naar de proefbaan. 01.36 Fabrieksvignet Heemaf met tekst: De centrale, het krachtstation, dat zorgt voor de benoodigde energie voor de proefbaan. 01.42 Blik in het krachtstation met afwisselende beelden van de dynamo's enz. voor het opwekken van de stroom. 01.59 Fabrieksvignet Heemaf met tekst: De eerste ectrische locomotief in Holland vervaardigd voor de Ned. Staatsspoorwegen op Java. 02.05 Beeld: Blik op de 'Indische' lokomotief in de fabriekshal. 02.19 De lokomotief verlaat de fabriekshal en rijdt de traverse op. 02.27 Detail van de lokomotief. 02.30 Blik op de zijkant van de lokomotief met cabine van de machinist, de laadruimte, het registratienummer ESS 3201. 02.49 De lokomotief aan de andere langszijde gezien tijdens het zijwaards verrollen op de traverse. 02.54 De lokomotief rijdt vanaf de traverse de terreinsporen op. 03.15 Technici van Heemaf bestijgen de machine. 03.19 Close-up van het oplaten van de stroomafnemer (pantograaf) tegen de bovenleiding. 03.24 De lokomotief verlaat de sporen op het fabrieksterrein om naar de proefbaan te gaan. 03.45 Uitgebreide opnamen van het rijden van de elektrische lokomotief op de Heemaf proefbaan. 04.22 Vignet Heemaf met tekst: Aankomst van de afdeeling van het Kon. Instituut van Electro-technische Ingenieurs, welke de proefritten der eerste lokomotief voor Java hebben bijgewoond. 04.34 De heren arriveren in auto's van gevarieerd model aan de fabrieksproefbaan. De auto's zijn voorzien van het provinciale kenteken E (zie noot 2). 05.02 Het gezelschap op het proefterrein bijeen om vandaar de lokomotief in actie te aanschouwen. 05.13 De lokomotief in actie in naderingspose gezien. 05.21 Vignet Heemaf met tekst: De proefrit. 05.23 De heren ingenieurs bestijgen de lokomotief via de toegang tot de machinistencabine. 05.44 Close-up van de handelingen van de machinist aan de controller van de lokomotief. 05.48 De lokomotief zet zich in beweging en gaat de proefbaan op. 05.59 Blik op een van de fabrieksgebouwen naast de proefbaan. 06.20 Close-up van twee controlemeters in de machinistencabine. 06.25 Close-up van het bedienen van de controller door de machinist. Door het geleidelijk aan en uitschakelen van de rijweerstanden wordt de snelheid verhoogd. 06.30 Blik van het proefbaanterrein op de lokomotief die met hoge snelheid nadert. De baan telt drie spoorrails, n.l. voor 1000 mm (smalspoor) en 1435 mm (normaalspoor) spoorbreedte. 06.41 Wederom een blik in de cabine waar de machinist de motoren uitschakelt. 06.47 De controlemeters in de cabine. 06.51 De bezoekers verlaten de lokomotief. 07.08 Maken van een groepsfoto van de bezoekers voor de langszijde van de 'Indische' lokomotief. 07.15 Tekst: Door de Minister werd op het terrein met behulp van een Philips korte golf zender de zesde lokomotief voor de Ned. Ind. Spoorwegen in beweging gebracht. 07.24 Lokomotief wordt uit de fabriekshal de traverse opgetrokken m.b.v. een elektrische lier. 07.57 De Minister van Kolonien krijgt aanwijzingen hoe hij de seinsleutel van het zendertje moet bedienen. 08.02 Op een signaal van het zendertje zet de loc zich in beweging, richting proefbaan. 08.16 De minister en een directielid van Heemaf volgen vanuit de plaats van de zender het wegrijden van de lokomotief. 08.20 Close-up van de morse-seinsleutel van de korte-golfzender. 08.22 De feestelijk versierde lokomotief wordt door een radiosignaal tot stoppen gedwongen. 08.26 Tekst: Zijn Exellentie maakt zelf ook een tochtje mede. 08.30 Het binnenrijden van de lokomotief aan het perron. Deelnemers aan de rondrit bestijgen een voor een de tot stilstand gekomen loc. 08.53 Tekst: Deze locomotief weegt 70000 K.G. en heeft een trekkracht van 1200 P.K. 08.58 Beeld: Het rijden van de loc op de proefbaan. 09.03 Tekst: Heemaf's Electrische Locomotieven, netjes vepakt en voor de groote reis gereed, verlaten 'Werkspoor' te Amsterdam en worden verladen om maar de 'Mapia' van de Maatschappij 'Nederland' gebracht te worden. 09.13 Beeld: Een tractor trekt de 'verpakte' lokomotief uit de loods van Werkspoor. 09.37 De lokomotief opzij gezien met op de beschermende bekisting de namen Heemaf Hengelo en Werkspoor Amsterdam alsmede aanwijzingen voor het vervoer. 10.00 De lokomotiewf is op de Amstelkade gearriveerd ter verlading op een binnenvaartuig waartoe hijskabels worden aangebracht. 10.14 Een kraan met een vermogen van 100 ton transporteert het 70 ton zware geval van de wal naar het dek van een binnenvrachtschip. 10.50 Zorgvuldig wordt de zware lokomotief door de kraan op het dek geplaatst. 11.04 De hijskabels worden verwijderd en het geheel gereed gemaakt voor de afvaart naar de 'Mapia'. 11.19 Tekst: Onderweg op den Amstel...... 11.22 Twee lokomotieven, geladen op schepen, op de Amstel op weg naar de Mapia. 11.29 Blik op koopvaardijschip de Mapia, waarlangs de binnenvaartschepen met hun zware lading naderen. 11.38 De groote Hijschkraan van 100 ton in aantocht om de 75-ton zware lokomotief op het zeeschip te hijschen 11.44 Het overbrengen van de lokomotief naar het dek van de Mapia. 11.50 Einde akte 3. (Vervolg 1-2619).

Creator:
Haghefilm / Willy Mullens - Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder)
Publication date:
1 January 1924
Length:
12:00

Meer

Type:
video
Original format:
 
User:
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Tags: