Media item

Gezonde jeugd - een krachtig volk (acte 5)

5e akte van een film over de medische begeleiding van de schoolgaande jeugd. In dit deel het verblijf in een vacantiekolonie, de openluchtschool, en de school voor slechthorenden.

Meer

00.00 Embleem van Haghe-film met tekst : Vijfde deel (noot 1) 00.20 Voorgevel van de vakantiekolonie met daarop in metalen letters INABU 00.22 Verzorgsters in verpleegestersuniformen komen de slaapzaal op en helpen de kinderen bij het aankleden 00.37 Zorgvuldig tandenpoetsen aan de wastafel 00.43 Meisje schenkt thee in kinderservies 00.48 Andere meisjes spelen met poppenwagen of kinderbedje 00.56 Jongen met op de vloer uitgelegde trein 01.04 Hand in hand en in een lange optocht trekken jongens en meisjes met de verzorgsters door het bos 01.12 Ze maken een rondedans 01.18 De lunch aan lange tafels in de open lucht 01.25 Onderzoek van de kinderen door twee artsen met stethoscoop 01.40 Troep kinderen verlaat met verzorgsters het grote vakantietehuis, lopen door de duinen en komen bij de grote open lighal, waar de jassen en schoenen direct uitgaan en de jongens op veldbedden gaan liggen waarna de verzorgsters elk kind handig in een deken vouwt waarbij alleen het hoofd vrijgelaten wordt 02.20 De kinderen als cocons ingepakt in een deken in de schuin instralende zon 02.29 De omringende duinen en de prachtige open lighal 02.50 Gefilmd vanaf een duintop : jongelui staan weer op en vouwen hun dekens op 02.59 De kinderen op de terugweg naar het tehuis, goed ingepakt tegen de frisse bries 03.23 Gebouw van een openluchtschool. De hoge terrasdeuren staan wijd open en de leerlingen zitten op het terras 03.34 Verzorgsters rijden in snel tempo gehandicapte kinderen op wielbedden door brede gang met hoge glaswand en brengen de kinderen naar hun lokalen 03.49 Het tweekleurige tegelterras voor de hoge dubbele terrasdeuren. Op vaste plaatsen ezels voor de schoolborden 03.55 Verzorgsters en onderwijzeressen openen de deuren en brengen de kinderen de stoeltjes en de lessenaar naar buiten op het terras. De kinderen in wielbedden worden door de verzorgsters ook naar buiten gereden 05.03 Verzorgsters en onderwijzeressen zetten de schoolborden op de ezels terwijl de kinderen in hun stoelen heen en weer draaien 05.22 Oudere meisjes lopen langs de banken en geven de onderwijzer ten afscheid een hand alvorens naar binnen te gaan 05.36 Zelf neemt hij een kijkje bij de bedlegerige leerlingen 05.37 Close-up van jongetje, die, op zijn rug liggend, tekst uit een boekje overschrijft. Zijn rechterhand is in gips gewikkeld 05.48 Andere dik ingepakte bedlegerige leerlingen lezen of schrijven. Allen dragen een soort uniform met muts 05.53 Close-up van jongen, muts diep over de ogen, die, op zijn buik liggend, langzaam en netjes in zijn schrift schrijft 05.56 Jongen schrijft op zijn rug liggend op een over zijn bed geplaatste lessenaar 06.10 Ingang van gebouw waarboven het opschrift School voor Slechthoorenden. Moeder en dochter bekijken het opschrift, bellen aan en gaan naar binnen 06.21 Het schoolhoofd achter zijn bureau kijkt op, roept hen binnen en begroet hen. De moeder gaat zitten, geeft de verwijskaart af en beantwoordt zijn vragen, waarop hij het meisje bij zich laat komen 07.00 Beurtelings spreekt hij enige woorden in het linker- en het rechteroor van het mesije, op het laatst van heel dichtbij, waarop het kind niet reageert. Hij kijkt op en zijn horloge en vraagt de moeder de volgende dag op dezelfde tijd bij de dokter terug te komen hetgeen zij toezegt. Na nog wat praten geeft hij haar een hand 07.44 Oorarts onderzoekt het gehoor van meisje, waarbij hij de omhooggerichte oogspiegel als een pijp tussen zijn tanden klemt. Hij adviseert de moeder het kind daar te laten waarna een verpleegster zich over het meisje ontfermt. Moeder, oorarts en schoolhoofd nemen afscheid 08.42 Drie jongetjes beginnen met ademonderwijs door uit een kom met zeepsop bellen te blazen zoals voorgedaan door de lerares. Een vierde jongetje blaast op een soort margileh (waterpijp) 08.55 Jongetje moet balletje door oplopend gootje blazen 09.07 Leraar leert twee meisjes een 'p' te zeggen. Alle drie houden een smal reepje papier in de hand, dat in beweging gebracht wordt door de lippen van de mond ineens te openen. Daarna wordt de oefening herhaald met een kaarsvlammetje. Op het bord de letter P 09.43 Leraar met een meisje voor een grote spiegel. Hij houdt met een stokje haar mond open en demonstreert de uitspraak van de letter r door met zijn tong tegen de achterkant van zijn boventanden te trillen 10.01 Op het bord een grote T en de hoofdletter K ; leraar wijst naar de letters, steekt een soort spatel in de mond van het meisje en dwingt haar op deze wijze de beide letters uit te spreken 10.17 Leerlingen lopen in een cirkel rond op de zonnige speelplaats. Een in het midden staande jongen, die armoefeningen volgens de methode Branskmann (bewegingsprincipe) voordoet 10.26 Leerlingen lopen in een vast rythme in de kring waarbij een ieder een soort muziekinstrument zoals tamboerijn, een pan, een paar slaghoutjes enz., waarmee de maat van pas en oefening wordt aangegeven, hanteert 10.37 Leerlingen zitten in hun in een halve cirkel geplaatste bankjes en letten op het 10.45 Lezend meisje, dat echter te ver voorover zit om haar gezicht te kunnen zien 10.52 Meisje steekt de vinger op 01.56 De onderwijzeres slaat eerst met haar hand op tafel ten teken van de door haar verlangde pauze, hoort het meisje aan en zegt het voorlezende meisje rechtop te gaan zitten, hetgeen zij prompt doet. Een ander meisje neemt het lezen over 11.16 Embleem van de filmproducent met tekst: Einde van het vijfde deel 11.19 EINDE

Creator:
Haghefilm / Willy Mullens - Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder)
Publication date:
1 студзеня 1935
Length:
11:20

Meer

Type:
video
Original format:
 
User:
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Tags: