Media item
Gezonde jeugd - een krachtig volk (acte 6)
closeLicense
Public Domain Mark
You can copy, modify, distribute and perform the work, even for commercial purposes, all without asking permission.
closeDownload
- MP4 (512x288, sd 84.0 MB): 14/49/1452758.1449572.GEZONDE_JEUGD-[..].mp4
- MP4 (1920x1080, hd 167.5 MB): 14/49/1452760.1449572.GEZONDE_JEUGD-[..].mp4
- WEBM (1024x576, hd 82.4 MB): 14/49/1452762.1449572.GEZONDE_JEUGD[..].webm
- OGV (512x288, sd 26.4 MB): 14/49/1452764.1449572.GEZONDE_JEUGD-[..].ogv
- OGV (1920x1080, hd 523.6 MB): 14/49/1452766.1449572.GEZONDE_JEUGD-[..].ogv
- MP4 (1920x1080, source 343.9 MB): 14/49/1449572.GEZONDE_JEUGD-FHD00Z02[..].mp4
6e en laatste akte van een film over medische begeleiding van de schoolgaande jeugd. In dit deel het onderwijs aan gehoorgestoorde en doofstomme kinderen, arbeids- en huishoudonderwijs voor minder getalenteerde jongens en meisjes.
00.00 Embleem van Haghe-film met tekst : Zesde deel 00.08 Klasje leerlingen zit in een halve cirkel voor de lessenaar van de spraakleraar en spreekt de door hem gesproken tekst mee, die zij aflezen van zijn mond 00.20 Hij begeleidt de tekst en de begrippen met horizontale gebaren naar boven en beneden 00.29 Leerlingen doen met grote intensiteit zijn gebaren na en spreken zijn woorden na 00.56 Stekker wordt in de verdeelkast van geluidsinstallatie gestoken 01.07 De leraar laat zijn leerlingen koptelefoons opzetten en controleert of ze goed zitten 01.23 Close-up van de leraar als hij de werking en bedoeling van de gehoorinstallaties uitlegt 01.28 Close-ups van aandachtig luisterende meisjes met koptelefoons op 01.42 Meisje van de gidsbeweging met padvindersdas waarop een schildje met het embleem der slechthorenden 01.45 Armband met de letter S en H, het embleem der slechthorenden (gehoorgestoorden) 01.48 Fietsschild op het achterframe met hetzelfde embleem 01.55 Lerares laat meisjes aan haar tafel komen 02.01 Zij vraagt, met haar mond duidelijk de woorden vormend, naar de mond van een meisje, waarop het kind naar haar oor wijst. Er volgen nog vragen naar leeftijd en adres, die ondanks herhalen niet door het doofstomme meisje begrepen worden 02.32 Tegen de wand op een plank zijn allerlei voorwerpen geplaatst met daaronderkaartjes in zowel cursieve als blokletters de betekenis. Achtereenvolgens neger, beker, trein, handdoek, auto, fles, schip, kikvors, bord 03.01 Lerares houdt de tekst : Klap in je handen, omhoog en de klas klapt. Dan : Sttt met het bijbehorende gebaar, dat de kinderen nadoen. Vervolgens : Ga staan waarop de kinderen achter hun bank gaan staan. Dan : Spring en de kinderen maken sprongetjes achter hun bankjes. Sta stil ] en een ieder staat stil. Tenslotte : Ga zitten en allen nemen weer plaats in de in een halve circel opgestelde bankjes (noot 2) 04.40 Mgr. Hermus, directeur van het Instituut voor spreekonderwijs aan doofstommen te Sint Michielsgestel, in gesprek met een religieuze 04.44 Jonge kinderen tijdens de les in de openlucht. Frater spreekleraar leert pupil de letter N uit te spreken 04.55 Hij wijst daarbij op de letter N op het bord, legt de hand van de jongen op zijn neus, waarop de jongen zijn andere hand langs zijn eigen neus legt. Dan legt hij de hand van jongen op zijn strottehoofd en de jongen bevoelt zijn eigen strottehoofd. Dan volgt het haar op het hoofd en de frater spreekt een woord uit 05.19 Close-up van frater en jongen. Steeds weer laat de frater zien hoe zijn mond een letter of een woord vormt en moet de jongen zulks nadoen 05.43 Religieuze spraaklerares oefent met meisjes voor een spiegel. Met een spatel wordt de tong bij het uitspreke van woorden en letters gecorrigeerd 06.05 Blauwe of Leidse tram van de NZHTM komt aanrijden en stopt bij de halte, waar kinderen van buiten de stad en hun begeleidster instappen 06.27 Overzicht van een klasje waarin achterlijke (noot 3) jongetjes met behulp van telraampjes rekenen leren, een vorm van onderwijs mogelijk gemaakt door het Groene Kruis 06.51 Een pupil ingespannen bij het maken van een som 07.05 Klas jongere jongens bezig met het schuren van voetenstoven, figuurzagen, bakken, kortom eenvoudige handenarbeid 07.23 Klas jongens schaaft met blokschaven werkstukken onder toezicht van een leraar. Het betreft hier meer geschoolde arbeid 07.42 Meisjes in keukenkleding, huishoudonderwijs volgend, bereiden voedsel (wentelteefjes) op fornuis en maken beslag 07.55 Meisjes strijken rechte stukken wasgoed. Andere groep behandelt wasgoed op wasborden in wasteilen 08.12 Klas meisjes bezig met haken, borduren, naaien en verstellen 08.29 Uitstalling van door de meisjes vervaardigde artikelen als theemuts, kussenovertrekken, babyjasje, trui enz. en ook mandjes van pitriet 08.44 Jongeman met linkerbovenarmprothese demonstreert hoe met de rechterhand en de haak van de prothese een typemachine te bedienen 09.00 Meisje schrijft tekst over uit boekje en hanteert de kroontjespen met haar mond 09.29 Nederlandse ontplooit zich en wappert breeduit. Tekst verschijnt : De gezonde opgroeiende jeugd is het kostbaarste goed der natie 09.45 Herhaling van beelden uit de zojuist getoonde film terwijl door de beelden heen de wapperende vlag zichtbaar blijft 10.00 Andere filmbeelden verschijnenzoals van de kinderen in het dagverblijf in Scheveningen en kinderen die een schoolgebouw binnengaan 10.26 Schoolarts onderzoekt zijn eerste patientje en beklopt zijn borst 10.34 Tekst : Einde N.V. Haghe-film 10.39 EINDE
- Creator:
- Haghefilm / Willy Mullens - Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder)
- Publication date:
- 1 January 1935
- Length:
- 10:40
- Type:
- video
- Original format:
- User:
- Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid